health group Idrætsmassage

Sundhed, velvære og kropsbevidsthed er i dag i højt pririteret hos de fleste mennesker. Muskulaturen skal være i orden – hvad enten det drejer sig om elitesportsfolk, motionister eller blot almindelige mennesker – og her spiller idrætsmassage en stadig større rolle.

Idrætsmassage er et effektivt middel med hensyn til at forebygge idrætsskader og/eller simple muskelspændinger. Muskulære problemer, som man ser i idrættens verden, adskiller sig ikke væsentligt fra skader opstået i andre sammenhænge. Det er for så vidt ligegyldigt, om de muskulære problemer er opstået som følge af idræt eller arbejde. På jobbet kræves ordentlig arbejdsmiljø, og i idrætsforeningerne/-klubberne stiller udøverne krav om at kunne blive behandlet korrekt og professionelt. I løbet af idrætsmassage opvarmes og blødgøres de muskler, som giver anledning til smerter i f.eks. ryg og nakke. Når musklerne gøres mere smidige forbedres blodcirkulationen i musklerne, ophobede affaldsstoffer transporteres væk og ny ilt og næring finder med blodforsyningen vej til musklen, ligesom lymfesystemet stimuleres. Der skabes en bedre balance i kroppen.

Det skal du huske

Væskeundeskud efter en behandling kan give hovedpine, svimmelhed og kvalme. Nogen oplever en kraftig reaktion, specielt efter første behandling, eksempelvis hyppigere vandladning og afføring, luft i maven, tilstoppet næse, træthed og humørsvingninger.
Drik masser af vand resten af dagen, og som regel også dagen efter massagen.
Giv din krop og dit sind lov til at reagere på massagen, tag det lidt roligt, gå tidligt i seng og slap helt af.